He who saves one life, saves the world.

Kollat på en av de bästa filmerna som hittills gjort. Schindler´s list.

Blir så arg å ledsen när jag ser den men jag "älskar" den verkligen.
å jag gillar starkt låten i slutet "Yyerushalayim Shel Zahav"






Sen har jag undrat varför judar lägger stenar på gravarna...
jag har hört eller läst nånstan att det är för att stenar vissnar inte, men jag vet inte om det stämmer.

Efter lite googlande kan jag konstatera att det handlar om att det är judisk sed att lägga en liten sten på en grav man besökt. Att lägga blommor vid graven är däremot inte en judisk tradition. Stenen är ett tecken på ihågkomst och att någon besökt graven. Det verkar vara den enklaste tolkningen.

Sen finns fler förslag på nätet. Bland annat sägs det på flera ställen att man i tidernas begynnelse inte hade stora gravstenar, utan man markerade gravar med stenhögar. Den som lade en sten på högen bidrog därmed till att underhålla och befästa minnesmärket. Det finns också förslag som säger att stenens beständiga karaktär är en symbol för det eviga minnet av den döde, och åter andra förslag säger att stenarna hjälper de dödas andar att stanna i graven och inte komma fram och spöka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0